Algemene voorwaarden
Onze algemene voorwaarden zijn met zorg opgesteld, maar wij kunnen ons goed voorstellen dat dit voor veel mensen lastig te doorgronden is. Daarom lichten wij graag toe hoe wij werken en wat we precies bedoelen met deze voorwaarden. Bel of kom langs en onder het genot van een kop koffie kijken we of onze dagbesteding een plek is waar jij of je familielid zich thuis zal voelen.
Algemene voorwaarden Ayna Zorg
Deze algemene voorwaarden hebben betrekking op Ayna Zorg, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 90862880. Ayna Zorg is in het bezit van AGB Code: 41542031, aanbieder van maatschappelijke ondersteuning, en SKJ 11002093, PGB aanbieder.
Artikel 1 – Definities:
In deze algemene voorwaarden worden de volgende termen in de volgende betekenis gebruikt:
- Ayna Zorg: De zorgaanbieder van deze algemene voorwaarden die zorg en begeleiding biedt aan deelnemers met een beperking en die op grond van PGB uit WMO of WLZ is toegelaten om zorg te leveren.
- Deelnemer: Een persoon met een beperking.
- Overeenkomst: De tussen Ayna Zorg en de deelnemer gesloten overeenkomst, waarin nader wordt omschreven welke begeleidingstaken Ayna Zorg ten behoeve van de deelnemer zal verrichten.
- Persoonsgebonden budget (PGB): Een geldbedrag dat aan de deelnemer wordt toegekend en door de deelnemer wordt aangewend om zorg/begeleiding in te kopen bij derden, zoals dagbesteding en/of individuele begeleiding bij Ayna Zorg.
- Vertegenwoordiger: De partij die bevoegd is om op naam en voor rekening van de deelnemer het contract te sluiten en opdracht te geven tot het verlenen van begeleidingstaken ten behoeve van de deelnemer. Vertegenwoordiger kan zijn: een verantwoordelijke (ouder of voogd) of een gemachtigde.
- Indicatiebesluit: Het besluit van een indicatieorgaan waarbij is vastgesteld of en zo ja, naar welke aard, omvang en duur een deelnemer in aanmerking komt voor één of meer functioneel omschreven vormen van zorg.
Artikel 2 – Algemeen:
- Deze voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding, offerte, overeenkomst en op alle rechtsverhoudingen tussen de deelnemer en de zorgaanbieder uit hoofde van de zorg en begeleiding.
- Alle door Ayna Zorg uitgebrachte aanbiedingen en offertes zijn vrijblijvend en kunnen te allen tijde worden herroepen.
- De voorwaarden zijn van toepassing op:
- De deelnemer met een Persoonsgebonden budget (PGB).
- De deelnemer met particuliere financiering anders dan PGB.
- De deelnemer vanuit de WMO, jeugd en WLZ.
- Indien een bepaling uit de algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar is, laat dat de rest van de bepalingen onverlet. De zorgaanbieder en deelnemer kunnen dan in overleg de nietige bepaling vervangen.
- In de overeenkomst moet worden aangegeven of de dagbesteding/begeleiding voor bepaalde of onbepaalde tijd wordt afgesloten.
- De deelnemer verstrekt op verzoek van de zorgaanbieder een afschrift van het indicatiebesluit op basis waarvan zijn budget en/of de toekenningsbeschikking is toegekend, gewijzigd of ingetrokken.
- Wanneer er bij de deelnemer onduidelijkheid bestaat over een bepaling uit de algemene voorwaarden, dient de deelnemer bij voorkeur schriftelijk om duidelijkheid te vragen bij de zorgaanbieder. Indien dit niet binnen 10 dagen na verstrekking van de algemene voorwaarden gebeurt, gaat de zorgaanbieder ervan uit dat de algemene voorwaarden duidelijk zijn voor de deelnemer en/of diens wettelijke vertegenwoordiger.
Artikel 3 – Uitvoering van de overeenkomst:
- Zorg- en dienstverlening wordt van kracht na het aangaan van de overeenkomst tussen de zorgaanbieder en de deelnemer.
- Tenzij anders aangegeven maken deze algemene voorwaarden uitdrukkelijk deel uit van de overeenkomst.
- De dagbesteding hanteert de volgende openingstijden:
- Maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag van 9.00 uur tot 14.00 uur.
- Zaterdag en zondag van 10.00 uur tot 15.00 uur.
- De dagbesteding kan worden afgenomen voor meerdere dagen per week, afhankelijk van de gestelde indicatie of beschikbare PGB-vergoeding.
Artikel 4 – Cliëntendossier:
- De afspraken over de uitwerking van de zorg worden vastgesteld samen met de cliënt en/of de vertegenwoordiger. Er worden doelen opgesteld die elk half jaar worden geëvalueerd of, indien gewenst, vaker of later.
- Het cliëntendossier bevat de gegevens van de deelnemer en hierin wordt een rapportage bijgehouden. De gegevens van de deelnemer worden verkregen bij aanmelding en, indien nodig, later tijdens het begeleidingstraject. De cliënt of vertegenwoordiger geeft schriftelijk toestemming voor het opvragen van informatie bij derden.
Artikel 5 – Tarieven en betaling:
- Ayna Zorg hanteert de tarieven voor dagbesteding en de individuele begeleiding die door de gemeente en het zorgkantoor jaarlijks worden vastgesteld.
- Betaling geschiedt middels een maandelijkse factuur. Voor cliënten die dagbesteding ontvangen vanuit een PGB zal de factuur via het PGB-portaal worden ingediend.
- Betaling dient binnen 10 dagen na factuurdatum te geschieden aan Ayna Zorg.
- Bij niet-betaling zal er een betalingsherinnering worden gestuurd. Indien deze betalingsherinnering niet binnen 14 dagen betaald is, zal Ayna Zorg incassomaatregelen moeten treffen. Ayna Zorg is bevoegd de buitengerechtelijke kosten minimaal vast te stellen op 15% van de verschuldigde hoofdsom, met een absoluut minimum van 50 euro.
Artikel 6 – Opzegging:
- De overeenkomst eindigt door: a. Het verstrijken van de looptijd. b. Het verlopen van de afgegeven indicatie; hiervan dient schriftelijk bewijs te worden gestuurd naar Ayna Zorg en als er niet opnieuw een indicatie zal worden aangevraagd door de deelnemer/vertegenwoordiger. c. Het overlijden van de deelnemer. d. Schriftelijke (aangetekende) of per e-mail opzegging. e. Ontbinding door rechterlijke overeenkomst. f. In het geval van surseance of faillissement van deelnemer of zorgaanbieder.
- Partijen kunnen deze overeenkomst te allen tijde schriftelijk opzeggen, met inachtneming van een opzeggingstermijn van 2 maanden. Gaat (een der) partijen daartoe over, dan is de deelnemer alsnog gehouden tot betaling van de declaraties ter zake van de tot dan toe verrichte, geplande en nog gedurende de opzegtermijn te verrichten werkzaamheden, tenzij dringende redenen, onverwijld mee te delen aan de zorgaanbieder, onmiddellijke beëindiging van de overeenkomst rechtvaardigen.
Artikel 7 – Zorg- en begeleiding:
- De zorgaanbieder biedt de deelnemer zorg en begeleiding overeenkomstig de eisen van een goede zorgverlening door professionaliteit, kwaliteit en kennis. Het personeel van Ayna Zorg voert geen voorbehouden handelingen uit.
- De deelnemer behandelt medewerkers, vrijwilligers, stagiaires en andere deelnemers met respect.
- De deelnemer is aanwezig op de afgesproken dagdelen die zijn vastgelegd in het contract.
- Afwezigheid moet uiterlijk 24 uur van tevoren gemeld worden via e-mail of telefoon. Indien deze afwezigheid in minder dan 24 uur van tevoren gemeld wordt, zal Ayna Zorg de uren wel in rekening brengen.
- Te leveren zorg en begeleiding dienen zo spoedig mogelijk geannuleerd te worden, derhalve dient de deelnemer een afwezigheid dag of vakantie zo ver mogelijk van tevoren door te geven, doch minimaal 7 dagen voor het overeengekomen aanvangstijdstip van de uitvoering van de werkzaamheden door de deelnemer.
- Ayna Zorg is in de zomer 6 weken gesloten. De deelnemer kan buiten deze periode zelf nog 2 weken verlof plannen, zonder dat deze afwezigheid gefactureerd zal worden.
- Als een cliënt langer dan 3 weken ziek is, zal na deze 3 weken de facturering stoppen, totdat de cliënt hersteld is.
- Bij verzuim van het doorgeven van afwezigheid, ongeacht de reden, worden de te leveren zorg en begeleiding volledig in rekening gebracht vanaf de 1e dag van het verzuim tot en met het verstrijken van de daaropvolgende kalendermaand.
Artikel 8 – Informatie:
- De zorgaanbieder geeft aan de deelnemer algemene informatie over de zorgverlening en specifieke informatie over de inhoud van de te leveren begeleiding.
- Als de deelnemer geen informatie wil ontvangen, respecteert Ayna Zorg dat, voor zover dit niet nadelig is voor de deelnemer of anderen.
- De deelnemer ontvangt aan het begin van elk jaar een planning van de sluitingsdagen en -weken van Ayna Zorg.
Artikel 9 – Privacy en geheimhouding:
- Partijen verbinden zich tot geheimhouding van alles wat in het kader van de zorg en begeleiding plaatsvindt en waarvan de zorgaanbieder kan vermoeden dat dit van vertrouwelijke aard kan zijn. Ayna Zorg zal haar medewerkers, vrijwilligers en stagiaires eenzelfde geheimhoudingsplicht opleggen.
- Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie. Deze geheimhoudingsplicht geldt niet voor zover Ayna Zorg een wettelijke of beroepsplicht heeft tot verstrekking van en/of het geven van inzage in bepaalde gegevens en/of indien deelnemer c.q. de vertegenwoordiger Ayna Zorg van de geheimhoudingsplicht heeft ontheven.
- Ter uitvoering van de zorg en begeleiding registreert Ayna Zorg (persoons)gegevens van de deelnemer en wordt een dossier aangelegd. Het begeleidingsplan maakt deel uit van dit dossier.
- De persoons- en zorggegevens van de deelnemer worden beheerd conform een door Ayna Zorg vastgesteld privacyreglement, dat voldoet aan wettelijke vereisten. Voor zover noodzakelijk geeft de deelnemer hierbij uitdrukkelijk en ondubbelzinnig toestemming tot verwerking van de bedoelde gegevens.
- Voor dossiervorming en het verstrekken van persoonsgegevens hanteert Ayna Zorg de regels zoals omschreven in de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming).
- Ayna Zorg en haar zorgverleners betrachten strikte geheimhouding over alle zaken en gegevens die de deelnemer betreffen en waarvan de zorgaanbieder en haar zorgverleners weten of redelijkerwijs kunnen weten dat zij tot geheimhouding daarvan gehouden zijn. Aan derden worden geen inlichtingen over de deelnemer verstrekt, tenzij dit geschiedt met toestemming van de deelnemer zelf of zijn/haar wettelijk vertegenwoordiger, dan wel als Ayna Zorg daartoe op grond van de wet gehouden is. Onder “derden” worden in dit verband niet verstaan personen die door Ayna Zorg rechtstreeks betrokken zijn bij de uitvoering van deze overeenkomst en de verstrekking noodzakelijk is in het kader van de te verrichten werkzaamheden.
Artikel 10 – Aansprakelijkheid:
- De deelnemer is verplicht in het bezit te zijn van een persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering.
- Zorgverleners van Ayna Zorg hebben een verzekering voor Wettelijke Aansprakelijkheid (WA).
Artikel 11 – Overmacht:
- Iedere verplichting van Ayna Zorg tot nakoming van de overeenkomst en/of deze voorwaarden wordt opgeschort voor de duur dat nakoming ten gevolge van overmacht niet of niet behoorlijk mogelijk is.
- Van overmacht is onder meer, doch niet uitsluitend, sprake bij alle van buitenkomende oorzaken, voorzien of niet voorzien, waarop Ayna Zorg geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor Ayna Zorg niet in staat is de verplichtingen na te komen.
- Ayna Zorg heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen, als de omstandigheid die (verdere) nakoming verhindert intreedt nadat Ayna Zorg haar verplichtingen had moeten nakomen.
- Indien de nakoming vanwege een situatie als bedoeld in het tweede lid langer dan drie maanden is opgeschort of zodra zeker is dat deze ten minste drie maanden zal duren, is elk van de partijen bevoegd het contract bij aangetekend schrijven met onmiddellijke ingang te ontbinden, zonder dat partijen daarbij over en weer tot schadevergoeding gehouden zijn.
- Voor zover Ayna Zorg ten tijde van het intreden van een overmachtssituatie inmiddels gedeeltelijk haar verplichtingen uit de overeenkomst en/of deze voorwaarden zou zijn nagekomen, en aan het nagekomen gedeelte zelfstandige waarde toekent, is Ayna Zorg gerechtvaardigd om het reeds nagekomen gedeelte separaat te declareren. De deelnemer is gehouden deze declaratie te voldoen.
Artikel 12 – Geschillen:
- Op elke overeenkomst tussen Ayna Zorg en de deelnemer is Nederlands recht van toepassing.
- Geschillen naar aanleiding van deze algemene voorwaarden en de overeenkomsten die op deze voorwaarden zijn gebaseerd, zullen worden behandeld door de bevoegde rechter in het arrondissement waarin de zorgaanbieder statutair is gevestigd.
- Partijen zullen eerst een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten. Ayna Zorg zal voor dat doel de door haar gehanteerde klachtenregeling op passende wijze onder de aandacht van de deelnemer c.q. de vertegenwoordiger brengen.
- Ayna Zorg is aangesloten bij de klachtenregeling van Klachtenportaal Zorg. Op de website van Ayna Zorg kunt u lezen op welke wijze u een klacht kunt indienen, en hoe Ayna Zorg een klacht zal behandelen.
- Klachten zullen niet via sociale media naar buiten worden gebracht.
Contactgegevens:
Ayna Zorg
Paltrokstraat 6
1508 EK Zaandam
info@Aynazorg.nl
www.aynazorg.nl
Telefoon: 0621820378